Folytatom azt a nem rég megkezdett sorozatomat is, ami mások utazásáról, méghozzá a magyar sörökéről szól. Körbejárom, hogy hogy fogadják a magyar kisüzemi söröket külföldi bemutatókon, fesztiválokon, sőt akár kocsmai sörcsapokon. Most a Helsinki Beer Festivalra tekint(et)ek vissza. Az ottani élmények közvetítője ez alkalommal Reketye Zoli, a Reketye sörfőzde sörfőzője és tulajdonosa.
Ahogy hallottam, úgy kezdődött a történet, hogy a finn sörfesztivál két főszervezője Budapestre látogatott, miután eldőlt, hogy az amúgy 19 éve dübörgő fesztivál idei fókuszában a magyar sörök lesznek. Bart Dani, az Élesztő és a Főzdefeszt egyik tulajdonosa fogadta és körbekalauzolta őket a városban. Két hetet töltöttek itt, rengeteg kisüzemi sörlelőhelyet meglátogattak. Voltak többek között a kőbányai Főzdeparkban, de vidéki üzemekbe is elzarándokoltak, sőt a szlovák határt is átlépték. Kóstolgattak és rekeszszám bevásároltak minden őket megnyerő nektárból. (26 márkától három A4-es oldalnyi, kb. 180 sört).
Ezen az úton kerültek a Jónás Kézműves Sörházba is, a Bálnában, a Duna parton, ahol megismerkedtek és összecimbiztek Zolival.
Reketye Zoli úgy döntött, hogy él az alkalommal és kimennek a feleségével és maguk árulják a maguk sörét és felszólalnak a nagyérdemű előtt:
A finnek nagyon jó fejek voltak, megtapsoltak minket a sajtótájékoztatón és hálásak voltak, hogy elmentünk.
Megérte?
Mindenképpen! Persze fárasztó is volt, de sok nagyon jó sört lehetett megkóstolni, ami az én szakmában nagyon hasznos. Jó sörfőzdékkel ismerkedtünk meg, főleg finnekkel és tallinniakkal meg néhány importőrrel. Jó volt népszerűsíteni a magyar söröket. A többiekét is prezentáltam. Mindenkinek a legjobb sörét igyekeztem bemutatni. Felelősséget éreztem a magyar sörért. Nagyobb voltam ott, mint csak a Reketye képviselője, nagykövetként képviseltem az országot.
Ti mekkora kínálattal mentetek?
Négy csapolt sörrel és a teljes palackos szortimenttel.
A fogyasztó közönség hogy fogadott titeket?
A legjobb visszajelzés a sok visszajáró vendég volt. Legjobban a mentás búza sör fogyott.
Mi lett a legnagyobb eredménye ennek a kinti márka-képviseletnek?
Az, hogy az új dobozos söreinket Finnországban is árulni fogják. A 4,5 alkoholszázalékos törzskínálatot könnyen kiszervezzük. A finneknél van olyan szabályozás, hogy 4,7% alatt lehet csak szabadon alkoholt árulni. Afelett csak a „nemzeti italboltok” tehetik. Ezen kívül meghívtak bennünket három finn, plusz egy skót főzdével csinálni egy-egy kollaborációs sört. Utána jönnek ők és itthon is csinálunk egy új sört. Ez meghozhatja a finn sörök ismeretségét Magyarországon is.
Direkt készültetek is a külföldi áttörésre?
Igen, tudatos márkaépítéssel céloztuk a külföldi piacot, de a finn piacra pont nem számítottunk.
Visszafelé is hatásos lehet az esemény? Mit gondolsz, jönnek majd a finnek Magyarországra sörtúrára?
Ha kézműves sör turizmust kimondottan nem is, de turizmust biztosan generál ez a program. Felhívta az országra a figyelmet és arra, hogy könnyű idejutni.
Az utolsó Jolly Joker kérdésem, milyennek láttad Finnország kocsmaéletét?
Finnországról viccesen annyit tudnék elmondani, hogy egy gyönyörű gyár. Szinte végig a fesztivál területén voltunk. Összesen egy kocsmába tudtunk eljutni.
Mesélj erről az egy kocsmáról!
Minden részlete magas színvonalú volt. Olyan fotelek voltak, amik csak gazdag emberek lakásában találhatók. Brew pub is volt egyben, a pult felett helyezték el az erjesztő tankot, okosan használták ki ezzel a helyet és jól is nézett ki. Apróságokból sok minden meglátszik. A kajáik is iszonyat jók voltak. Én egy kolbászt ettem, a feleségem egy Benedek tojást. Egyszerű ételek, de iszonyat jó minőségben. Sokat elmond egy nemzetről, hogy hogy készítik el az alapkajákat.
Fotók: Reketye Zoli
Ha extra tartalmat is olvasnátok magyarországi és európai kocsmákról és környezetükről, kedveljétek és kövessétek a Kocsmaturista Facebook oldalát!
Korábbi bejegyzések a sorozatban: